Thursday, May 17, 2012

Islam Agamaku

On the way balik kerja petang tadi..Dengar radio IKIM.fm segmen Islam Agamaku..Ustaz jemputan ialah Ustaz Ebit Irawan Ibrahim Lew. Betul2 tersentuh dengar pengalaman Ustaz ni.

Ok lah ni serba sedikit apa yg Umi dengar.. Ustaz ni menceritakan bagaimana beliau mula2 sembahyang. Ayah Ustaz ni seorang muaalaf yang berkahwin dengan wanita islam. Tapi mereka hanya islam atas dasar nama..

Beliau mula sembahyang ketika berumur 12 tahun..Masih igt lagi cerita Ustaz ni macam mana beliau terbuka unutk sembahyang.. Masa beliau berumur 12 tahun seorang cikgu matematik ..setiap kali sebelum dia mulakan kelas, dia akan mengingatkan murid2 supaya sembahyang dan menggambarkan betapa panas dan siksa didlam nerakajika tidak sembahyang...Bermula dari situ Ustaz mula sembahyang..dan beliau berusaha menarik ahli keluarga beliau unutk menjadi islam sejati...
Oh ya beliau mempunyai 12 adik beradikyg mana 6 islam dan hindu atau Budha(x pasti)..

Panjang lagi cerita Ustaz ni...tapi tu la serba sedikit kisah beliau. Beliau juga ada menceritakan bagaimana beliau sekeluarga mendekati ahli keluarga yang bukan islam...

Tapi kisah beliau..betul2 buat Umi rasa betapa kita leka dengan kehidupan duniawi...Kita tidak bersyukur dengan dilahirkan sebagai seorang islam..dan bak kata Ustaz ..kita kurang menangis..sepatutnya kita kena banyak menangis mengenangkan dosa2 kita..dosa2 ahli keluarga kita..

Dan kita juga lupa mendoakan saudara2 kita...doakan kepada mereka yang belum diberi hidayah oleh Allah supaya diberikan hidayah..

itulah serba sedikit yg Umi nak kongsikan...Untuk pengetahuan, radio IKIM.fm ni tiap2 ptg ada segmen2 agama yg menarik...Marilah kita sama2 mendengar radio IKIM.fm sambil2 drive pulang dari kerja..InsyaAllah kita semua mendapat berkat...Amin..

No comments:

Post a Comment